Tuesday, February 2, 2016

Idioottivisio

Intialainen pyhimys Ribhu selvitti oppilaalleen Nidaghalle ei-dualismia. Hänen sanomansa oli:

- Ei ole yhtä eikä kahta. Ei ole mantraa, ei tantraa. Ei dharmaa, totuutta tai pelkoa. Ei ole gurua, eikä opetuslasta. Ei myöskään syntymää tai kuolemaa. Vain Itse on olemassa. Pidä huolta, että olet tämä Itse ja tajua, ettei ikinä ole ollut olemassa ei-Itseä.


Nidagha arvosti mestarinsa opetusta, mutta ei ollut valmis luopumaan vanhoista kuvioistaan, vaan palasi kotikaupunkiinsa, jossa omistautui seremoniallisen uskonnon harjoittamiselle. Jonkun ajan kuluttua Ribhu lähti hänen jälkeensä ottaakseen selvää, onko Nidagha päässyt ritualismin ja uskonnon harjoittamisen tuolle puolen. 


Mayan - eli, "Harhan"/"Kuvittajan" - avustamana Ribhu muuntui harmittoman maalaistomppelin näköiseksi ja meni moikkaamaan Nidaghaa tämän katsellessa kadulla kuninkaallista kulkuetta.


Ribhu tiedusti Nidaghalta, mikä tapahtuma on kyseessä. Nidagha selitti, että kuningas on menossa kulkueensa kanssa kaupungin läpi.


- Ahaa! Se on kuningas. Mahtavaa. Mutta missä hän on?


- Hän on tuolla norsun selässä.


- Sanot, että kuningas on norsun selässä. Hmm. Minä näen heidät molemmat, mutta kumpi on norsu ja kumpi on kuningas?


-Tä? Nidagha ärjäisi. - Sinä siis näet kummatkin, mutta et käsitä, että mies ylhäällä on kuningas ja eläin hänen alapuolellaan on norsu, niinkö? Kuule, sinä haaskaat törkeästi minun aikaani tuollaisilla älyttömyyksillä.


- Et viitsisi olla epäystävällinen tietämättömälle sällille. 

 Kerro mieluimmin mitä tarkoitat, kun sanot "ylhäällä" ja "alhaalla"?

Nidagha kiehahti raivosta punaiseksi ja sanoi:


- Sinä näet kuninkaan ja norsun. Toinen on ylhäällä ja toinen alhalla. Mutta tämän lisäksi haluat vielä tietää, mitä "ylhäällä" ja "alhaalla" oleminen merkitsee! No, jos et kerran ymmärrä, kun sinulle selitetään itsestään selvä juttu, niin minäpä annan sinulle esimerkin.


Tämän sanottuaan Nidagha kiipesi Ribhun selkään ja huusi hänen korvaansa:


- Minä olen nyt ylhäällä oleva kuningas ja sinä olet norsu minun allani. Tuliko asia nyt selväksi?


- Ei täysin, Ribhu tokaisi. - Kun sanot: kuningas, norsu, ylhäällä ja alhaalla - niin ymmärrän kyllä mitä meinaat. Mutta kerro minulle, mitä tarkoitat sanoilla "minä" ja "sinä".


Silloin Nidagha samanaikaisesti sekä tunnisti opettajansa että heräsi määrittelemisestä vapaaseen tietoisuuteen. 




Tarina sisältyy intialaisiin purāṇa-teksteihin. Purānat ovat ensyklopedisia "muinaisia kirjoituksia", joiden kokoaminen alettiin 300 vuotta j.a.a. Purāna-kirjallisuuden 400 000 säkeistöä käsittelevät mm. maailman luomista, ihmiskunnan alkuisien - Manujen - ja varhaisten hallitsijasukujen aikakausia sekä jumalien ja muinaisten pyhimysten sukuhistoriaa.

Purāna-teksit eivät kuuluu ns. kanoniseen kirjallisuuteen, kuten esim. Bhavadgita. Tästä huolimatta hindulainen kosmologia ja hindulaiset palvontakultit perustuvat suurelta osiin nimenomaan purāna-kirjoihin, joita arvostetaan Intiassa myös jainilaisten keskuudessa.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.